Gratis nummer
0800 93 500
Ma tot vrij - 8u tot 17u30

Meer dan 60% van de automobilisten rijdt rond met een verkeerde bandendruk. Zowel een te hoge als een te lage bandenspanning, kan mogelijk heel wat negatieve gevolgen hebben. Daarom is het belangrijk om regelmatig de bandenspanning te controleren. In deze blogpost leggen we uit waarom en hoe u zelf de bandenspanning kan controleren.

Mogelijke gevolgen van te hoge of te lage bandenspanning

Afbeelding1.png (1)

Slijtage van de band

Bij een te hoge of te lage bandenspanning, kan de band sneller slijten. Een band met een juiste druk, slijt over het hele profiel gelijkmatig. Banden met overdruk (te veel druk) vertonen meer slijtage in het midden van het profiel, terwijl banden met onderdruk juist sneller slijten langs de zijkanten.

Een verkeerde druk en de slijtage als gevolg daarvan, verkorten de levensduur van uw band met 1/3e.

Grip

Zowel bij over- als onderdruk van een band, gaan de wegligging en het remgedrag van uw wagen drastisch achteruit. Minder grip op het wegdek heeft dan weer gevaarlijke gevolgen voor de bestuurder en zijn omgeving. 

Brandstofverbruik

Rondrijden met banden die een over- of onderdruk hebben, zal uw brandstofverbruik aanzienlijk de hoogte doen ingaan. Dit komt omdat de weerstand hoger wordt ten opzichte van een band met de juiste bandenspanning. Vergelijk het met fietsen met platte banden, dat vraagt aanzienlijk meer energie dan fietsen met correct opgeblazen banden. Voor een auto is dat juist hetzelfde!

Hoe eenvoudig zelf bandenspanning controleren?

Er zijn dus best veel nadelen verbonden aan rondrijden met een verkeerde bandenspanning. Wij adviseren om iedere maand de bandenspanning van uw wagen te controleren. Het beste moment om dat te doen, is wanneer de banden koud zijn. Idealiter dus bij het begin van de dag of wanneer de auto minstens twee uur heeft stilgestaan. Bij een afstand van minder dan 5 kilometer, zijn de banden nog koud genoeg om te controleren.

Zoek de juiste bandenspanning voor uw auto

Voor u de bandenspanning gaat meten, is het belangrijk om te weten wat de juiste spanning voor uw banden is. Dat verschilt namelijk van band tot band en kan ook verschillen tussen voor- en achterbanden.

De juiste bandenspanning vindt u in het onderhoudsboekje van uw auto en vaak ook op een sticker in het portier aan de bestuurderskant.

Bandenspanningsmeter

Bij de meeste tankstations kan u de bandenspanning meten én meteen de banden oppompen wanneer dat nodig is.

U stelt eerst de meter van de pomp in op de juiste spanning. Schroef het dopje van het ventiel van uw band en sluit het mondstuk van de pomp aan op het ventiel. Let op dat u het mondstuk recht houdt, zodat deze niet afbreekt. Hou het stuk vast totdat de gewenste bandenspanning is bereikt. Meestal hoort u dan een signaal.

Ook bij Q Team kan u gratis uw bandenspanning laten controleren.

TPMS

Sinds 1 november 2014 is het voor àlle nieuw geregistreerde auto’s verplicht om een bandenspanningscontrolesysteem te hebben. Zo’n systeem heet TPMS, oftewel Tyre Pressure Monitoring Systeem.

Dit controlesysteem bestaat uit elektrische sensoren die in de wielen van de banden gemonteerd worden om continu de bandenspanning te registeren. Zodra de bandenspanning in één van de banden te hoog of te laag is, krijgt u automatisch een melding op het dashboard dat er iets mis is.

Werk voor de vakman

Het monteren van banden en velgen was in het verleden al werk voor een vakman, met de komst van deze sensoren is het dat nog meer. De TPMS-sensoren vragen een bepaalde deskundigheid om ze op de juiste manier te monteren en in te lezen. Enkel zo kan een goede communicatie tussen sensoren en de ontvanger gegarandeerd worden.

Maandelijkse controle en tijdig ingrijpen

Om uzelf ervan te verzekeren altijd met de juiste bandenspanning rond te rijden, doet u best elke maand een controle. Enkel zo kan u tijdig ingrijpen en verdere slijtage of ongelukken vermijden!

Twijfelt u over uw bandenspanning? Kom dan langs bij een service center in uw buurt en wij helpen u graag verder!