Gratis nummer
0800 93 500
Ma tot vrij - 8u tot 17u30

Waarom is een reservewiel belangrijk?

Het is vrijdagavond. Je bent met de wagen op weg naar een welverdiend weekend. De muziek galmt door de boxen, de zon verdwijnt langzaam achter de horizon. Tot plotsklaps, je zen-modus abrupt wordt verstoord door - jawel - een lekke band …

Het is helaas dagelijkse kost op onze Belgische wegen. Eén oproep op tien gaat over een lekke band of klapband. Zorg er dus voor dat je wagen altijd is uitgerust met een betrouwbaar reservewiel en controleer regelmatig de algemene staat. Zo kun je weer snel de baan op en rij je in geen tijd richting weekendplannen.

In deze blogpost kom je alles te weten over het reservewiel en de mogelijke alternatieven. 

Wat is een reservewiel?

Een reservewiel is een noodwiel waarmee je een lekke band kunt vervangen. Sommige wagens bezitten een volwaardig reservewiel, andere beschikken dan weer over een exemplaar dat kleiner en smaller is dan een gewone band. Die laatste wordt ook wel een ‘thuiskomertje’ genoemd. Zo kun je naar de garage rijden voor de nodige herstellingen. Druk niet zomaar het gaspedaal in, want met dit reservewiel bedraagt de maximumsnelheid 80 km/u. Een verwittigd chauffeur is er twee waard.

Zijn er ook alternatieven?

Vier op tien auto’s hebben geen reservewiel aan boord. Autoconstructeurs willen enerzijds ruimte en gewicht winnen en anderzijds het kostenplaatje drukken. Maar wat als je een platte band hebt en nergens een reservewiel voor handen is? Dan zijn er gelukkig alternatieven.  

Runflat band

Het eerste alternatief is een runflat band. Deze autoband is zo ontworpen dat je veilig een afstand kan overbruggen van enkele tientallen kilometers, ondanks verlies van lucht en bandenspanning. Bij ernstige schade laat je de runflat band beter links liggen en bel je meteen de pechverhelping.

Reparatiekit

Het tweede alternatief is een reparatiekit. Hiermee kun je een klein lek zelf herstellen. Dat doe je door een vloeistof in het ventiel te spuiten. Hierdoor wordt het lek gedicht en kan je de band opnieuw van spanning voorzien. Het is wel aangeraden om zo snel mogelijk langs te gaan bij een bandencentrale om het probleem structureel op te lossen. Ben je niet zo een handige harry? Blader dan eens preventief door de gebruiksaanwijzing van je reparatiekit. Je weet maar nooit.

Zorgeloos op weg

Wil je met een gerust gemoed de baan op? Dan leg je best een volwaardig reservewiel met krik en sleutel in de kofferbak en controleer je regelmatig of alles gebruiksklaar is. Het bespaart je namelijk heel wat tijd en energie bij bandenpech. Twijfel je of je reservewiel tiptop in orde is? Hou dan even halt bij je dichtstbijzijnde Q Team bandencentrale.