Gratis nummer
0800 93 500
Ma tot vrij - 8u tot 17u30

Naar de autokeuring? Zorg dat uw banden in orde zijn!

 

Eén keer per jaar valt er een groen kaartje in uw brievenbus. Jawel, u wordt vriendelijk uitgenodigd om met uw wagen richting autokeuring te rijden. Zo’n aangekondigde controle brengt altijd de nodige voorbereidingen en kopzorgen met zich mee. Werken alle lichten naar behoren? Zijn de remblokjes aan vervanging toe? En hoe zit het met de autobanden? Alles wordt nauwlettend onderzocht, want natuurlijk wilt u met glans slagen voor de verschillende tests.

In dit blogartikel bundelen we alvast onze tips en tricks om uw banden optimaal te controleren. Die to do kunt u alvast afvinken.

Wat is de algemene staat van uw banden?

We beginnen bij het begin: de algemene staat van uw banden. Daarvoor houdt u het gelijkvormigheidsattest of handleiding van uw wagen best bij de hand. In dit document staan de toegelaten bandenafmetingen vermeld. Komen die overeen met de maten van uw huidige banden? Dan kunt u opgelucht ademhalen. Ga voor alle zekerheid ook even na of de voorste en achterste banden gelijkaardig zijn. Dubbelcheck!

Zit er slijtage op uw banden?

Verder bekijkt u de slijtage van uw banden in detail. Parkeer uw wagen op een vlakke ondergrond, draai uw stuur naar links of rechts en trek uw handrem aan. Zo kunt u makkelijk uw banden controleren.

Om te weten of uw banden hun beste tijd hebben gehad, kijkt u naar de profieldiepte. In België moet die minstens 1,6 mm bedragen maar het is belangrijk om daar een kanttekening bij te maken. Met zomerbanden is het aan te raden om al te vervangen zodra er minder dan 2 mm profieldiepte rest. Bij winterbanden is dat al van toepassing als ze een profieldiepte van 4 mm naderen. Dan verliezen ze namelijk hun unieke eigenschappen. Denk maar aan extra grip bij regen, sneeuw en ijs. Tijdig vervangen is dus de boodschap.

Hoe kunt u de profieldiepte zelf controleren? Alle banden zijn standaard uitgerust met slijtage-indicatoren over het volledige loopvlak. U herkent ze aan de kleine blokjes tussen de hoofdgroeven, maar die zijn berekend op 1,6 mm diepte. Daarom kunt u best regelmatig gebruikmaken van een profieldieptemeter. Die zijn verkrijgbaar in analoge en digitale varianten. Plaats de meter in een hoofdgroef van uw band en lees de minimale diepte af. Zo weet u meteen waar u aan toe bent en of u veilig de baan op kunt.

Heeft u een correcte bandenspanning?

Nu is het hoog tijd om de bandenspanning te meten. Een te lage spanning is niet alleen nefast voor uw eigen veiligheid maar zorgt ook voor een hoger verbruik met een sterke toename van CO2  en fijn stof. Bovendien kan een incorrecte bandenspanning een invloed uitoefenen op de meetresultaten tijdens de autokeuring. Alles over een juiste aanpak vindt u in dit blog artikel.

Vergeet uw reservewiel niet!

Niet alleen uw autobanden worden gecontroleerd tijdens een inspectie. Ook uw reservewiel moet eraan geloven en die kunt u wel eens over het hoofd zien. Neem dus ook de tijd om de staat en spanning te testen van uw reservewiel. Zo bent u op alles voorbereid.

Een bandencontrole bij Q Team

Twijfels of uw banden wel helemaal op punt staan? Kom eens langs bij een Q Team in je buurt. Onze experts laten uw banden weer op rolletjes lopen. En zo kunt u tenminste met een gerust hart naar de jaarlijkse autokeuring.